Mutasd meg, hol laksz, hol dolgozol, hol alszol - és én megmondom, ki vagy. Az embert formálja környezete, de az ember is formálja környezetét. A lakni passzív ige - belakni valamit aktívan kell. (Dr. Bodolay Klára belsőépítész). - Ez a weboldal diszperzív Google-optimalizálás alatt áll. - Honlapoptimalizálás és linképítés a jobb Google-helyzésért!

2013. június 8., szombat

Dán dizájn

A dán dizájnban a dán kultúra lényege tükröződik, az egyszerűség és a szépség. Demokratikus szemléletmód, letisztult formák és felhasználóbarát megközelítés. A dán dizájn fogalma az 1940-50-es években vált ismertté, amikor a dán tervezők nagy sikerrel alkottak a háború után fontossá váló tartósság és funkcionalitás jegyében.

Olyan, ma már alapvetésnek számító gondolat is a dán dizájnhoz köthető, mint az ergonómia, azaz, hogy egy bútor tervezésénél a test geometriáját kell kiindulópontnak tekinteni. A korszakra jellemző, az egyenes vonalakat és a derékszöget istenítő funkcionalizmussal szemben a dán dizájn képes volt megtartani az egyensúlyt a funkcionalitás és az annak természetes ellentéteként jelentkező organikus formák között. Célja, hogy az embert szolgálja úgy, hogy közben a tiszteli az anyagot, és a lehető legegyszerűbb formákra törekszik. A dán dizájn stílusa ma már nem annyira egyértelmű és következetes, mint a háború utáni aranykorban, de az alkotások közös jellemzője még mindig a felismerhető formavilág és a kiváló minőség. Dánia ráadásul mindig kiemelt exportcikként tekintett a dizájntermékekre, így minden eszközzel támogatják a tehetséges tervezők érvényesülését.

A dán dizájn képviselői: 

Lego. A műanyag építőjáték a legismertebb dán dizájntárgy, annak ellenére, hogy a legtöbben valószínűleg nem tudják, hogy Dániából származik. A cég Ole Kirk Christiansen, egy billundi asztalos családi vállalkozásaként indult, aki egy tűzeset miatt váltott a fáról a műanyag termékek készítésére. A Lego 1949 óta gyártja a világhírű építőjátékot, melynek elemei a hagyományos fa kockákkal szemben, a tetejükön lévő kis hengerek segítségével egymáshoz kapcsolódnak. Éppen annyira szorulnak össze, hogy biztos építmények készülhessenek belőle, de szükség esetén minimális erőfeszítéssel szét lehet szedni őket.

Panton szék – Vitra. Verner Panton, a dán formatervezés egyik legismertebb alakja. 1959-60-ban tervezte meg a mára örökérvényű klasszikusnak számító Panton-széket, amely tulajdonképpen a tervező dizájnról vallott nézeteinek tömör és zseniális kifejeződése. A merész formájú szék tökéletesen funkcionális, fő bravúrja, hogy látható merevítő nélkül tartja stabilan a statikailag bizonytalannak tűnő formát. A hajlított rétegelt lemezből készült prototípus után néhány évvel a Vitra cég fejlesztette ki a lényegesen olcsóbb, fröccsöntött műanyag változatot, amely világhírt hozott a tervezőnek.

BoBoncept. A Jens Aerthoj és Tage Molholm bútorasztalosok által létrehozott cég tökéletes példája a dán bútordizájnnak. A BoConcept letisztult, funkcionális termékei igyekeznek a lehető legjobban alkalmazkodni használójukhoz, számos variációs lehetőséggel kívánnak mindenki számára megfelelő berendezéseket létrehozni. Ugyanakkor modern tárgyaik könnyen beazonosítható, valódi dizájndarabok. A letisztult formák és demokratikus szemlélet mellett az északi országokra jellemző környezettudatosság sem hiányzik belőlük.
One lámpa – Holmegaard. agyon modern és nagyon dán Maria Brensten One lámpája. A dán királyi udvar beszállítója címmel is kitüntetett Holmegaard gyártja. A cég 1825-ig visszanyúló múltja mellett fontosnak tartja, hogy használható, a mindennapi élet részeként működő termékekkel álljon elő. A One tökéletesen letisztult formájával tulajdonképpen szokványos, funkcionális asztali lámpa is lehetne. Azonban az átlátszó üveg, amelyből az egész tárgy készül, nemcsak érdekessé teszi az ismert formát, hanem kifejezi a dán dizájnnak az egyszerűség szépségébe vetett hitét is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése