Mutasd meg, hol laksz, hol dolgozol, hol alszol - és én megmondom, ki vagy. Az embert formálja környezete, de az ember is formálja környezetét. A lakni passzív ige - belakni valamit aktívan kell. (Dr. Bodolay Klára belsőépítész). - Ez a weboldal diszperzív Google-optimalizálás alatt áll. - Honlapoptimalizálás és linképítés a jobb Google-helyzésért!

2013. június 20., csütörtök

Barokk stílus, királyi pompa

Egy csodás stílus, talán a legszebb. Királyi pompára, bársonyra, aranyra és kristályra áhítozik újabban az, aki követi a lakberendezési trendeket, bár ez néhány éve még elképzelhetetlennek tűnt. A barokk teljes pompájában visszatért egy időre, persze kissé modernizált változatban, párban a minimál stílussal.
A mai modern lakberendezés tehát újból felfedezte a burjánzó barokk vonzerejét és az alapjellemzőket megtartva, de kissé átértelmezve építette be a kortárs designba. Manapság leggyakrabban a minimál stílussal keverik, hogy a barokk érzelmességével, a drapériák és kristálycsillárok fantasztikus látványával lágyítsák, otthonosabbá tegyék a minimál kiüresített, néha ipari jellegét, mert szinte minden enteriőr elvisel, sőt a mai belsőépítészek  szerint talán inkább megkíván egy-egy látványosabb elemet.
A barokk a színpadiasságot, a túldíszítettséget részesíti előnyben az egyszerűséggel és praktikummal szemben, a változatosságot az egységességgel szemben és a reprezentativitást a visszafogottsággal szemben. Így válnak uralkodóvá a nagy virágmintás tapéták, az arany, ezüst, lila színvilág, a mélységekbe húzó fekete és bordó, a terjedelmesebb bútordarabok, a stukkók változatos világa, a burjánzó, dinamikus felületek és változatos anyaghasználat.
A barokk nem csak egy művészeti irányzat, hanem egy életérzés is, amit a tárgyak híven tükröznek. Az életörömet, a vidámságot, a játékosságot és az értelmetlenség szépségét hirdető gondolkodásmód, pedig ma ismét egyre közelebb áll az emberekhez.
Ma már szinte természetes az, hogy egyetlen stílusirányzat sem ural önmagában egy teret, hanem több, akár első pillantásra összeférhetetlennek tűnő elem alkot új egységet, kellemes eklektikát.






2013. június 16., vasárnap

Dizájnos akusztika

Hagyományok szerint az akusztikát mindenki automatikusan színházakhoz, előadótermekhez, konferenciatermekhez köti. Ugyanakkor ma már ez kritérium minden kereskedelmi egység, oktatási intézmény vagy iroda tervezésekor. A funkcionalitás kézzel fogható kell legyen a tervezésben. A lehetőségek tárháza végtelen. Belső terek kialakításakor mindig célunk a komfortérzet elérése, amit a jövőbeni felhasználó élvezhet. A felhasználói tapasztalatot(UX) különböző faktorok befolyásolják, mint például maga a design, a kényelem, a térben felhasznált anyagok és felületek minősége, stb. Az utóbbinál nemcsak az anyagok, felületek külső tulajdonságaira gondolok (szín, megjelenés, stb.), hanem azoknak meg kell felelnie olyan követelményeknek is, mint például a fényvisszaverődés, karbantartás, tartósság, tűzállóság és akusztika.








2013. június 12., szerda

Az 5 legszebb tányér

Az ember hajlamos azt hinni, hogy csak az online dizájnboltokban talál igényes tányérokat, pedig ha vesz a fáradtságot és ellátogat néhány hazai boltba, igazán szép felhozatallal találja szembe magát. Az ember kedvét akár egy új tányér vagy akár egy új teríték is feltudja dobni.

Vége a nyárnak, már nem papírtányérokról esszük a grillezett finomságokat, hanem bent, szépen terített asztalnál vacsorázunk. Ideje felkészülni a hidegebb napokra, otthonosabbá tenni a lakást, ahol valószínűleg több időt fogunk tölteni télen, mint nyáron. Nem árt beszerezni egy két színes tárgyat, hogy elűzzük a téli depressziót. Bár nincs rá tudományos bizonyíték, tapasztalatból tudjuk: egyszerűen jobban érzi magát az ember ha szép tárgyak veszik körül. Persze ez nem azt jelenti, hogy rohanj a legközelebbi dizájnboltba, és cseréld le a bútoraid felét, az apróbb változtatások legalább olyan sokat jelentenek. Cseréld le például a tányérokat, hogy egy nehéz nap után jobban essen a vacsora, hogy úgy érezd magad, mint egy elit étteremben. Jó hírünk van, nem kell messzire menned, a legtrendibb darabokat ugyanis a hazai boltokban is beszerezheted. Lista, abc sorrendben, a szerintünk legjobbakból.

Forma
A formában találtuk a spagetti imádók álmát, ezt az arany díszítésű mélytányért. Nem olcsó, de megéri a befektetést, ugyanis mindenféle extra kellék, alátét, virágdísz, vagy méreg drága abrosz nélkül, azonnal romantikus hangulatot teremthetsz vele az ebédlőben. Elég egy szép gyertya, és jöhet a tökéletes vacsora.






Ikea
Nemrégiben az Ikeában jártunk, hogy közelebről is megnézzük az új kínálatot, amikor felfedeztük ezt a gyönyörű virágmintás tányért. A svéd tervező, Sissa Sundling munkája akár egy felkapott designbolt polcán is jól mutatna, úgy néz ki, mintha súlyos tízezereket fizettél volna érte. Nem nehéz elegánsan megteríteni vele, egy egyszerű fehér abroszon is jól mutat. 


Kare Design
A kare design Fiore porcelánjai a neobarokk szerelmesinek készültek. A fehér dombormintás tányér tökéletesen illik az összes neobarokk kiegészítőhöz, a fekete műanyag gyertyatartótól kezdve egészen a konyha ajtóba lógatott gyöngyfüggönyig. 







Kika
Igazán trendi, organikus mintájú tányérokat találtunk a kika őszi újdonságai között is. A Leaf fantázianevű porcelánok tökéletesen megfelelnek a legújabb irányzatok követelményeinek, nem csak a piros virágminta, de a tányér formája is gyönyörű. 







Villeroy&boch
Egy tányérnál nem csak a minta, de a forma is fontos. A Villeroy és Boch New Wave sorozatának darabjai különleges alakjukkal lopták be magukat a szívünkbe. A szokatlanul hullámzó tányérok többféle színben is kaphatóak, nekünk mégis a fehér tetsztik a legjobban. Ha szereted a minimál designt, és a letisztult formákat, akkor ez éppen neked való. 

2013. június 8., szombat

Dán dizájn

A dán dizájnban a dán kultúra lényege tükröződik, az egyszerűség és a szépség. Demokratikus szemléletmód, letisztult formák és felhasználóbarát megközelítés. A dán dizájn fogalma az 1940-50-es években vált ismertté, amikor a dán tervezők nagy sikerrel alkottak a háború után fontossá váló tartósság és funkcionalitás jegyében.

Olyan, ma már alapvetésnek számító gondolat is a dán dizájnhoz köthető, mint az ergonómia, azaz, hogy egy bútor tervezésénél a test geometriáját kell kiindulópontnak tekinteni. A korszakra jellemző, az egyenes vonalakat és a derékszöget istenítő funkcionalizmussal szemben a dán dizájn képes volt megtartani az egyensúlyt a funkcionalitás és az annak természetes ellentéteként jelentkező organikus formák között. Célja, hogy az embert szolgálja úgy, hogy közben a tiszteli az anyagot, és a lehető legegyszerűbb formákra törekszik. A dán dizájn stílusa ma már nem annyira egyértelmű és következetes, mint a háború utáni aranykorban, de az alkotások közös jellemzője még mindig a felismerhető formavilág és a kiváló minőség. Dánia ráadásul mindig kiemelt exportcikként tekintett a dizájntermékekre, így minden eszközzel támogatják a tehetséges tervezők érvényesülését.

A dán dizájn képviselői: 

Lego. A műanyag építőjáték a legismertebb dán dizájntárgy, annak ellenére, hogy a legtöbben valószínűleg nem tudják, hogy Dániából származik. A cég Ole Kirk Christiansen, egy billundi asztalos családi vállalkozásaként indult, aki egy tűzeset miatt váltott a fáról a műanyag termékek készítésére. A Lego 1949 óta gyártja a világhírű építőjátékot, melynek elemei a hagyományos fa kockákkal szemben, a tetejükön lévő kis hengerek segítségével egymáshoz kapcsolódnak. Éppen annyira szorulnak össze, hogy biztos építmények készülhessenek belőle, de szükség esetén minimális erőfeszítéssel szét lehet szedni őket.

Panton szék – Vitra. Verner Panton, a dán formatervezés egyik legismertebb alakja. 1959-60-ban tervezte meg a mára örökérvényű klasszikusnak számító Panton-széket, amely tulajdonképpen a tervező dizájnról vallott nézeteinek tömör és zseniális kifejeződése. A merész formájú szék tökéletesen funkcionális, fő bravúrja, hogy látható merevítő nélkül tartja stabilan a statikailag bizonytalannak tűnő formát. A hajlított rétegelt lemezből készült prototípus után néhány évvel a Vitra cég fejlesztette ki a lényegesen olcsóbb, fröccsöntött műanyag változatot, amely világhírt hozott a tervezőnek.

BoBoncept. A Jens Aerthoj és Tage Molholm bútorasztalosok által létrehozott cég tökéletes példája a dán bútordizájnnak. A BoConcept letisztult, funkcionális termékei igyekeznek a lehető legjobban alkalmazkodni használójukhoz, számos variációs lehetőséggel kívánnak mindenki számára megfelelő berendezéseket létrehozni. Ugyanakkor modern tárgyaik könnyen beazonosítható, valódi dizájndarabok. A letisztult formák és demokratikus szemlélet mellett az északi országokra jellemző környezettudatosság sem hiányzik belőlük.
One lámpa – Holmegaard. agyon modern és nagyon dán Maria Brensten One lámpája. A dán királyi udvar beszállítója címmel is kitüntetett Holmegaard gyártja. A cég 1825-ig visszanyúló múltja mellett fontosnak tartja, hogy használható, a mindennapi élet részeként működő termékekkel álljon elő. A One tökéletesen letisztult formájával tulajdonképpen szokványos, funkcionális asztali lámpa is lehetne. Azonban az átlátszó üveg, amelyből az egész tárgy készül, nemcsak érdekessé teszi az ismert formát, hanem kifejezi a dán dizájnnak az egyszerűség szépségébe vetett hitét is.

2013. június 4., kedd

A legbizarrabb otthonok

A Keret House néven elhíresült lakást úgy tartják számon, hogy ez a világ legvékonyabb otthona. Lehet, hogy különlegesen kicsi, de egy művész székhelyéül szolgál, aki csak hetente néhány napig lakik ott. Ezen nem is lepődhetünk meg, látva a szűk teret.  A tervező munkáját az izraeli író, Etgar Keret inspirálta, aki rendkívül rövid műveket írt. A lakás ennek megfelelően szintén elég "rövidke", bár megtervezése így is három évbe telt. Bár a minilakás rendkívül szűk, fotók alapján mégis világosnak és "levegősnek" tűnik a tetőn beáramló természetes fénynek köszönhetően.



A Keret-házban szinte mozdulni sem lehet, máshol viszont tágas kosárlabda- vagy gördeszkapálya várja a hazatérőt.



Faházból rengetegfélével lehet találkozni, de a most következő biztos, hogy ritkaság. Bár a formája alapján elsőre nem lehet megmondani, hogy egy lakóházról van szó, ebben az oregoni építményben bizony élnek.

A házat Robert Harvey Oshatz tervezte, aki ügyelt arra, hogy a mű maximálisan integrálódjon a környezetébe, és harmóniában legyen a természettel. Bár lehet, hogy ránézésre nem egyértelmű, de a ház a zene fizikai leképezése is egyben, amit a dinamikus dizájn fejez ki.