Nagy Kriszta x-T: I LOVE FEMEN, 2015 (testre írás / print) |
címen.
Tereskova mindig használta a kor médiafelületeit munkáiban. A kilencvenes
évek végén az óriásplakát, ma a facebook műfaját emeli be a művészetbe,
az elmaradhatatlan feliratokkal, melyek pontosítják képei üzenetét.
Naplórajzok és 32 fotóprint lesz kiállítva a művész facebook posztjai
nyomán. Mind a naplórajzokon, mind a fotókon Kriszta nagyon személyes,
mégis univerzális gondolatai jelennek meg.
Ahogyan az óriásplakátján: ”KORTÁRS FESTŐMŰVÉSZ VAGYOK”, úgy a mostani sorozatában is arra a jelenségre játszik, hogy a művészet árú, aminek eladásához éppúgy szükség van reklámra, mint minden jó bornak. És nem használ jobb eszközt annál, ami még mindig a legfigyelemfelkeltőbb, a fedetlen női testet. Kriszta saját fedetlen testén tálalja azon gondolatokat, melyeknek magjává vált a feminizmus mai problémafelvetése. Megfogalmazza saját aktuális feminista kiáltványát, és utat mutat korunk férfijának új szerepkörének megtalálásához. Azt vallja, a feminizmus következménye férfi és nő eltávolodása egymástól és az elmagányosodás, amely világméreteket ölt. A nők felszabadulásának természetesen meg kellett történnie, azt hogy a szabad nő nehezen találja meg helyét, a férfiak világában, amelyben évezredek óta élünk, pedig csak egy problémának tartja, amit közösen kell megoldanunk férfiaknak és nőknek , egymásért.
Liget Galéria
1146 Bp., Ajtósi Dürer sor 5.
Ahogyan az óriásplakátján: ”KORTÁRS FESTŐMŰVÉSZ VAGYOK”, úgy a mostani sorozatában is arra a jelenségre játszik, hogy a művészet árú, aminek eladásához éppúgy szükség van reklámra, mint minden jó bornak. És nem használ jobb eszközt annál, ami még mindig a legfigyelemfelkeltőbb, a fedetlen női testet. Kriszta saját fedetlen testén tálalja azon gondolatokat, melyeknek magjává vált a feminizmus mai problémafelvetése. Megfogalmazza saját aktuális feminista kiáltványát, és utat mutat korunk férfijának új szerepkörének megtalálásához. Azt vallja, a feminizmus következménye férfi és nő eltávolodása egymástól és az elmagányosodás, amely világméreteket ölt. A nők felszabadulásának természetesen meg kellett történnie, azt hogy a szabad nő nehezen találja meg helyét, a férfiak világában, amelyben évezredek óta élünk, pedig csak egy problémának tartja, amit közösen kell megoldanunk férfiaknak és nőknek , egymásért.
Liget Galéria
1146 Bp., Ajtósi Dürer sor 5.
A Godot Galéria szeretettel meghívja Önt művészünk Nagy Kriszta x-T kiállítására, mely a Liget Galériában nyílik meg 2015. június 18-án 18 órakor
ÚGY SZERETNÉK BESZÉLNI VELED, MINT FÉRFI A FÉRFIVEL, avagy FEMINIZMUS 2015
Nagy Kriszta x-T: Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel (FEMINIZMUS 2015)
(vendégkurátor: Oltai Kata)
Megnyitja Hermann Veronika, irodalomtörténész, kultúrakutató, 2015. június 18-án, 18 órától
A kiállítás megtekinthető július 16-ig a Liget Galériában
Nagy Kriszta x-T: Mint férfi a férfivel, 2015 (testre írás / print)
Nagy Kriszta x-T: Úgy szeretnék beszélni veled, mint férfi a férfivel!
“A naplórajzaim, egy iskolai feladat megoldásából indultak ki, Kukorelly Endre adta házi feladatnak az Egyetemen kreatív írás órán, hogy vezessünk naplót a rajz eszközeivel. Én már előtte is írogattam versikéket, rajtam átfutó egyszerű gondolatok rímekben jöttek ki belőlem, s csak lejegyzeteltem őket. Túlságosan nem is vettem komolyan ezeket a versnek látszó buta, de valódi megnyilvánulásait a tehetségemnek. Az iskolai feladat és a bennem rügyező művészet talált egy olyan médiumra, ami viszont annyira testhez állónak bizonyult, hogy a művészetem alapkövei, kiindulási pontjai lettek. Megszülettek első valódi műveim, ahol jegyzetfüzetbe készült rajzok és buta versikék együtt, egyszerű kedves hangulatokról, mély fájdalmakról és félelmekről, tabuk néven nevezéséről, titkok felfedéséről igazul beszéltek.”
"A Testreírás soroztomhoz, ahogy mindig, minden esetben, az életem lökött. Két fontos dolog van számomra, aminek sorrendiségét sem tudom eldönteni, de élni nem tudok nélkülük: a művészetem és a szerelem. A művészetem az életem, a szerelem pedig az életem hajtóereje. Két éves korom óta vagyok szerelmes minden pillanatban, soha ürességet nem éreztem, bár a pokoli fájdalomból néha elmenekülnék a semlegesség meddő pusztaságába.
Ennél a sorozatnál saját testemet használtam fehér papírként, ráírtam azt az eszményképet amit megteremteni szeretnék."
Nagy Kriszta visszanyúl a vizuális kultúra mulvey-i értelemben bírált ősbűnéhez, miszerint a nőre vetített fantáziákat képzi le saját testén: a nő a férfi jelölőjeként szolgál, egy olyan szimbolikus rendbe fogva, melyben a férfi kiélheti fantáziáit, elfojtásait a nő néma képmásán, ahol a nő mint a jelentés hordozója, s nem mint a jelentés megteremtője áll. Mint számos korábbi sorozatában, büszkén tárja fel meztelen testét, látszólag felveszi az alárendelt szerepét és kielégíti a soviniszta sztereotípiák tárgyiasító mechanizmusát. Azonban azáltal, hogy a saját testére irányítja a figyelmet, ráveszi a nézőt, hogy olvasóvá váljék és kénytelen-kelletlen befogadja üzeneteit. Az írások, melyek testrészein való böngészésre hívnak, az olvashatóság és olvashatatlanság dinamikájával játszanak; itt már nem a naplórajzok kislányos, finom kalligrafikus stílusában, hanem éles, szúrós, a szláv feminista aktivisták statementjeit idéző karcolások, keresetlen nagy, nyomtatott betűk.
Nagy Kriszta Liget Galériában megrendezett kiállítása két sorozatot mutat be, az egyik a 2013 óta készült Naplórajzok, a másik pedig az utóbbi évben készült Testreírás sorozat nagyméretű printjei
További ajánlat:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése